الرئيسية / مقالات واراء / عمـــــال مصــــــــر يتحدثون عن انفسهم
15977760_1847385472186057_6722018710840709667_n

عمـــــال مصــــــــر يتحدثون عن انفسهم

كتب/صلاح متولى
عمال مصر الشرفاء يعلنوا التحديات لمن يتاجر بهم ولن يسمحوا الاتجار بقضايهم تحت مسمي مساندة القضية العمالية ونحن العمال اصحاب القضية ولن نسمح بمتحدث عننا سوي عامل يرتدي ذي الشرف وليس البدلة والكرافته.

قضيتنا سهله وبسيطه ومش محتاجه لخواجه بي برنيطه قضيتنا قضيه الشارع المصري وحلها في المفاوضات

قضيتنا مش حلها في فنادق وبدل انتقال ولا حلها مع كوب كوفي مكس مع كافيار
اقولكم القصه يا شطار

حضرنا اجتماعات وكان الاتفاق ان العمال هما الاساس والباقي متضامنون للقضية واستمرت الاجتماعات وتوالت الاجتماعات لحد ما قربت ساعه الصفر

وفجاءة وقع القناع وظهرت الحقيقه ويا لها من حقيقه مره طلع الشاطر حسن وقال
معلش يا عمال دوركم انتهي اصل الاجتماع الجاي مشروط

الدخول بالملابس الرسمية وممنوع في الفطار فول ولا طعميه
الفطار كافيار والاكل بالشكوكه والسكينة وانتي ايه اللي جابك يا مسكينه ده مش مكانك واحنا جايبين الهوانم دول مكانك علشان التليفزيون والتصوير
طيب بس بقي ياعم الشاطر حسن نسيت اقولك احنا ابناء 25 يناير
عارف يعني ايه

يعني اصحي يا نايم صحي النوم احنا العمال بتوع كل عصر وكل يوم
لاهنسمح للبدله وجاكته تمثلنا ولاهنسمح للهانم بي برنطه
روح كل الكافيار واوعي اشوفك بتكلم عن العمال طيب هقولك مثال ووريني بعدها هتكون فين
المثل بيقول
لو كنتوا نسيتوا اللي جري هاتوا الدفاتر تناري
الله هو جري ليه اقف ياعم اه الله يرحمك يا جدي
قال اللي علي راسه بطحه بيحسس عليها..
كما صرح أحد قيادات المنسحبون من حملة عايزين نعيش ورئيس النقابة المستقلة للعاملين بجامعة حلوان .استاذ (مجدي سالم حسن)
ببيان من مجلس ادارة النقابة ..

وهي كالاتي:
نعلن انسحابنا من حملة عايزين نعيش وذلك لعدم جديتها في القضايا العماليه حيث اتضح لنا من خلال المناقشات والاجتماعات التي استمرت فتره طويله في المناقشات والتحرك نحو تفعيل آليات لحلها وفتح باب حوار مجتمعي مع الحكومه ولكن في اخر أجتماع التحضيري لتجهيز وتحديد الجان الخاصة لنجاح المؤتمر وكان الموعد المحدد له اليوم الموافق الإثنين 8/1/2017 ورغم حرصنا علي الحضورمع السادة الأعضاء المشاركين في الحملة من الكيان العمالي

فؤجنا عدم أهتمام أصحاب الحملة ولم يحضر أحد سوي الأستاذ محب عبود احد اعضاء الحملة البارزين وقد طلب مننا حضورنا باالحشد العمالي للمؤتمر ولكننا لسنا ذات قيمة وليس من حقنا أن نعلم بفعاليات المؤتمر وما سيتم مناقشةالموضوعات التي تطرح في المؤتمر حيث أننا نرفض احتسابنا عدداً للحشد او أفراد لتجميل صورة المؤتمر للتغطية الإعلامية

وحبث انناا الأصحاب الحقيقيين القضية العمالية وهم المتضامنين معنا
بما أن تم قلب المثلث وتغير الحقيقة

قد قررت النقابه انسحلها ورفضها الرفض التام لم حدث وسبب الرفض هو
1/رفضنا التهميش وإلغاءنا من قضيتنا العمالية
2/رفضنا بوجود متحدث عننا وعن قضينا ولم يشارك معنا في اجتماعاتنا الاسبوعياً
3/نعلن اخلاء مسئولينا عن احداث المؤتمر وما سيدار فيه من موضاعات لا تمثلنا

التعليقات

التعليقات